امروزه ما در یک چشم انداز دیجیتال زندگی میکنیم که محتوا در هر جایی حضور دارد . محتوا در اشکال متفاوت وجود دارد به نحوی که بازاریاب های دیجیتال از آن برای ایجاد تعامل و برقراری ارتباط و تحت تاثیر قرار دادن مشتریان خود برای فروش و یا معرفی محصول و خدمات استفاده می نمایند . اما دلیل رشد بازاریابی محتوا در عصر دیجیتال چیست ؟ بازاریابی محتوا چیز جدیدی نیست . بازاریابی محتوا بیش از یک قرن است که در شکل های مختلف وجود داشته است . روش توزیع محتوا در عصر پیش از دیجیتال ، ایمیل های مستقیم بود . محتوا در فرم هایی ، بصورت توضیحات محصول و نقد و بررسی ها نشان داده میشد که خیلی از مشتریان از این طریق آن را مطالعه میکردند ، این برای زمانی بود که گوگل وجود نداشت و افراد برای آن که بتوانند محصولی را خریداری کنند نیاز به اطلاعات کافی داشتند که از طریق ایمیل این محتواها فرستاده میشد و میلیون ها سفارش از این طریق صورت میگرفت .
بازاریابی محتوا روشی است که بدون روش های قهری و اجباری برای فروش و یا ارائه خدمات ، با دادن اطلاعات کافی و وافی به مشتریان بالقوه آن ها را درگیر خود کرده و مجاب به خرید محصول و یا درخواست خدمات از صاحبان کسب و کار می نماید . که اگر این کار درست انجام شود ابزار بسیار قدرتمندی در ساخت برند و کسب و کار شما خواهد بود . محتوا استراتژیی است که توسط برندهای رهبر بازار مانند کوکاکولا ، BMW ، بی اندجی و غیره و همینطور کسب و کارهای کوچک تر و حتی اشخاص حقیقی استفاده میشود . کوکاکولا یکی از بزرگترین برندهای روی کره زمین است که بودجه تبلیغات بسیار بزرگی دارد . این شرکت محتوا را در مرکز ماموریت استراتژی تبلیغاتی خود که کانتنت 2020 نام دارد قرار داده است . در مقابل شرکت های بزرگی مانند کوکاکولا که هزینه های هنگفتی را برای تبلیغات در وب و بازاریابی محتوای خود سرمایه گذاری میکنند ، کسب و کارهای کوچکی نیز وجود دارند که از این طریق سرمایه جمع میکنند . براساس تحقیقاتی که انجام شده در این زمینه کسب و کارهای کوچک با ایجاد محتوا در سایت و شبکه های اجتماعی خود توانسته اند بهترین بازگشت سرمایه را برای خود رقم زنند و از این طریق رشد بسزایی در حیطه ی کاری خود داشته باشند .
همه تبلیغ کنندگان نیاز به محتوای زیادی دارند تا با اطلاعات تازه و مرتبط بتوانند مشتریان را مشغول خود کنند . زیرا با ارتباطات 24 ساعته و 7 روز هفته که با مشتریان برقرار میکنید باعث میشود آنها بدانند که برند شما در این زمینه فعال و پویا است و از این جهت با شما ارتباط برقرار کرده و باعث فروش بیشتر محصول شما و یا درخواست ارائه ی خدمات بیشتر برایتان شود . اگر میخواهید در سراسر جهان کسب و کار موفقی داشته باشید باید ایده های عالی و پر ثمر در هسته مرکزی داشته باشید .
و در کلام آخر باید بگوییم که ” محتوای خوب یک ارز و واحد پول اجتماعی است و بدون آن یک برند چیزی برای اشتراک گذاری ندارد “
محتوای موثر محتوایی است که براساس داستان های حول برند ایجاد شده باشد . همچنین باید اهداف اساسی کسب و کار را برآورده کرده و مشتریان را از قیف فرآیند فروش عبور داده و آن ها را مجاب کند که خریدی انجام دهند و یا درخواست ارائه ی خدمات نمایند . برندهای موفق مشتریان شان را در قلب این داستان قرار می دهند و از این رو آن ها میتوانند جایگاهی بهتر برای خرید و یا ارائه ی خدمات ایجاد کنند .
سپاس از همراهیتان با گیل مارکتینگ ، در مقاله های بعدی بیشتر در مورد بازاریابی محتوا صحبت خواهیم کرد .