همانطور که میدانید یکی از بهترین راههایی که برای افزایش فروش اینترنتی هر کسب و کاری وجود دارد استفاده از لندینگ پیج یا صفحه فرود است . استفاده از این مورد در کنار ایمیل مارکتینگ میتواند کمک بسیاری به رشد کسب و کار شما کند . برای شناختن لندینگ پیج و انواع آن در ادامه این مقاله با ما در گیل مارکتینگ همراه باشید .
لندینگ پیج چیست؟
لندینگ پیج به صفحه ای از وبسایت گفته می شود که کاربر توسط کلیک بر روی تبلیغات اینترنتی به آن صفحه وارد می شود . حال با توجه به این توضیح آیا میتوان گفت تمام صفحات یک وب سایت در مقام یک صفحه لندینگ پیج هستند ؟ به صورت تئوریک جواب این سوال بله است ولی از نظر عملی کار درستی نیست . فردی که بر روی تبلیغات کلیک کرده ، میخواهد به صفحه ای با همان موضوع تبلیغات منتقل شود و قطعا علاقمند منتقل شدن به صفحه اصلی نخواهد بود زیرا بسیاری از افراد هستند که علاقه ای به گشت و گذار در صفحه اصلی نداشته و میخواهند در کمترین زمان ممکن به مقصود خود برسند وگرنه سایت را ترک می کنند .
از این رو بهتر است صفحه ای که توسط تبلیغات به آن میرسیم مجزا از دیگر صفحات سایت بوده و به قدری جذب کننده باشد که فرد را در سایت نگه دارد و از دیگر امکانات سایت بهرمند شود . لندینگ پیجی که جذابیت های منحصر به فرد دارد در جذب مخاطب موفقیت بیشتری داشته و به رونق کسب و کار شما کمک میکند پس هر چه بر روی طراحی این صفحهها وقت بیشتری بگذارید به هدف خود نزدیکتر خواهید شد . با این توضیحات میتوان گفت تمامی صفحات یک سایت لندینگ پیج نیستند .
لازم به ذکر است به جز صفحه فرود به این صفحات ، صفحه هدف نیز گفته می شود زیرا با هدف افزایش بازدید سایت طراحی میشوند .
لندینگ پیج دارای چه ویژگی هایی است؟
هر لندینگ پیج دارای دو ویژگی اصلی است که به سبب همین ویژگیها متمایز از دیگر صفحات میشود . یکی از آنها داشتن یک مدل مشخص و دیگری طراحی به سبب گرفتن اطلاعات از مشتری است .
اجزای لندینگ پیج ها
لندینگ پیجها از بخشهای مختلفی ساخته شدهاند که در ادامه به توضیح هر یک از بخشها میپردازیم .
داشتن تیتری جذاب برای لیندینگ پیج
هدینگ صفحه قسمتی است که در آن تیتری قرار میگیرد که به سبب آن تیتر ، محتویات درون این صفحهها مشخص میگردد . هر چه تیتر مورد نظر از جذابیت بیشتری برخوردار باشد ، درصد تبدیل کاربر به خریدار افزایش بسیاری خواهد کرد . این تیترها باید دو ویژگی خاص بودن و شیرین بودن را به طور همزمان درون خود داشته باشد .
توضیحات متقاعد کننده
هر توضیحی که لازم است که این صفحهها به کاربر بدهد در زیر تیتر قرار میگیرد . اگر این توضیحات به قدر کافی کاربر را متقاعد نکند صفحه را ترک کرده و اطلاعاتی از خود به شما نمیدهد از این رو تبلیغات بیهوده تلقی میشود .
ساخت یک فرم
در این صفحه فرمی برای گرفتن نام و ایمیل کاربر لازم است که این فرم باید تا حد امکان کوتاه باشد زیرا هر چه فرم بلند و دارای قسمت های مختلف باشد باعث میشود فرد خسته شده و ادامه اطلاعات خود را وارد نکند پس بهتر است تعداد قسمت های مرتبط به یک فرم را بین 3 تا 5 آیتم در نظر بگیرید .
اطلاعات ارزشمند سایت
لندینگ پیج ها میتوانند شامل اطلاعاتی در رابطه با سازمان مورد نظر باشند تا کاربر از خرید خود از طریق این سایت اطمینان حاصل کند .
دکمه CTA
دکمه CTA و یا همان دکمه فراخوان به طور معمول در انتهای صفحه قرار میگیرد و کاربر را به صفحه اصلی ، صفحه خرید محصول و یا دادن هدیه برای گرفتن اطلاعات او هدایت میکند . CTA ها مهمترین و جدانشدنی ترین بخش هر لندینگ پیج محسوب میشود . برای به چشم آمدن این دکمه خوب است از رنگی کاملا متضاد استفاده کرد تا کاربر به سرعت بتواند این دکمه را تشخیص دهد .
لندینگ پیج ها چند نوع هستند؟
در اصل این صفحات به دو دسته کلی تقسیم میشوند که یکی Click Trough و دیگری Lead Generation است که در ادامه هر کدام از این دو نوع به تفصیل توضیح داده شده است .
لندینگ پیج Click Trough
این صفحه همانطور که از نامش پیداست صفحه ای است که کاربر از طریق کلیک کردن به آن میرسد . به طور مثال تصور کنید شما دارای یک وب سایت فروشگاهی هستید که تبلیغ آن را در سایتی پر بازدید گذاشته اید . اگر کاربر با کلیک بر روی تبلیغ وارد صفحه خرید محصول شود از این کار ناراحت شده و سایت را ترک میکند .
برای این مورد لازم است کاربر وارد صفحه ای شود که در رابطه با هر محصول جزییاتی به همراه توضیحات کامل هر محصول داده شده باشد . در انتهای چنین صفحه ای بهتر است دکمه ای قرار بدهید تا کاربر را به صفحه خرید محصول منتقل کند . این که از دو مرحله استفاده شود تا کاربر به صفحه خرید برسد ، موجب افزایش فروش شما شده و با درصد بالاتری کاربر به خریدار تبدیل میشود . خوب است بدانید همچنین این صفحهها میتوانند تاثیر بسیار مثبتی بر روی سئو سایت به خصوص صفحه خرید محصول داشته باشند .
یکی از ویژگیهای مهم این صفحات گرفتن ایمیل کاربر به صورتی زیرکانه است تا بعدا بتوانید از ایمیل او برای ایمیل مارکتینگ استفاده کنید و کاربر را به مشتری بالقوه تبدیل کرد . لندینگ پیج صفحه ای نیست که کاربران قدیمی آن را ببینند مانند صفحاتی که در آن محتوای وب سایت فروشگاهی وجود دارد . زیرا آنها از طریق URL وارد وب سایت شده و نیاز به کلیک کردن بر روی تبلیغات برای رسیدن به سایت شما ندارند .
لندینگ پیج Lead Generation
این نوع از لندینگ پیجها برای گرفتن اطلاعات از کاربر مفید هستند و کسانی که در زمینه بازاریابی اینترنتی فعالیت میکنند از چنین صفحاتی برای تبلیغات اینترنتی بهره میبرند . مهمترین اطلاعاتی که میتوان از کاربر در این صفحات گرفت ، ایمیل آنهاست که به وسیله یک فرم برای گرفتن این اطلاعات میسر میشود .
اگر در چنین صفحاتی تنها درخواست ایمیل از مخاطب کرده باشید کار بسیار اشتباهی است . در چنین مواقعی لازم است به وسیله دادن هدیه ای ، کاربر را وادار به وارد کردن ایمیل کنید . به طور مثال میتوان از یک محصول رایگان ، لینک دانلود کتابهای الکترونیکی ، فیلمهای آموزشی و یا کد تخفیف به عنوان هدیه استفاده کرد .
لیندینگ پیج چه کاربردی دارد؟
همانطور که در طول متن نیز گفته شد لندینگ پیج ها برای افزایش فروش سایتهای فروشگاهی و یا افزایش بازدید سایتها مورد استفاده قرار میگیرند . کاربردهای متنوعی که لندینگ پیجها در زمینه های مختلف دارند آن را به یکی از بهترین انتخابها برای تبلیغات سایت تبدیل میکند .